Εργαστήριο Υπολογιστών. Τάξη Ε
Φύλλο Εργασίας : Οι κίνδυνοι του διαδικτύου.

Βασικοί Στόχοι.

  1. Να καταγράψουμε τα μειονεκτήματα του διαδικτύου.
  2. Να δημιουργήσουμε έναν εννοιολογικό χάρτη.
  3. Να καταδείξουμε τις καλές πρακτικές για την αποφυγή των κακών προεκτάσεων του διαδικτύου .

Πληροφορίες.

 Στο προηγούμενο μάθημα είδαμε ότι στο διαδίκτυο μπορούμε να κάνουμε διάφορες λειτουργίες (πληροφόρηση, e-mail, ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές, διασκέδαση κλπ.) οι οποίες διευκολύνουν και βελτιώνουν αφάνταστα την ζωή μας.
Παράλληλα όμως δημιουργούνται και πολλοί κίνδυνοι. Μοιάζει δηλαδή με ένα νόμισμα που έχει την καλή και την κακή του πλευρά.

internet safety
Αφού 'δούμε και συζητήσουμε πιο κάτω τους πιο σημαντικούς κινδύνους, εξαρτάται από εμάς ποια πλευρά του νομίσματος θα χρησιμοποιούμε.

  • Ακατάλληλο περιεχόμενο.
    Υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες που μιλούν για βία, ναρκωτικά, ρατσισμό, τυχερά παιχνίδια κλπ. Τέτοιες σελίδες συνήθως δείχνουν σχετικά βίντεο και εικόνες και καλό είναι να αποφεύγονται. Σε κάθε περίπτωση οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι για το τι βλέπουμε στο διαδίκτυο.

  • Ανεπιθύμητα μηνύματα (spam).
    Τα spam είναι μηνύματα άσχετα που στέλνονται σε πολλούς χρήστες ομαδικά. Τέτοια μηνύματα συνήθως φορτώνουν το email μας με άχρηστα μηνύματα, καθυστερούν την σύνδεση με το διαδίκτυο  και περιέχουν ψευδή στοιχεία. Καλό είναι να σβήνουμε κάθε μήνυμα από άγνωστους που δεν μας αφορά.

  • Αποξένωση.
    Η πολύωρη χρήση του διαδικτύου μας οδηγεί σε αποξένωση από τον υπόλοιπο πραγματικό κόσμο. Η πραγματική επικοινωνία μας με τους ανθρώπους γίνεται όλο και λιγότερη. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να θέτουμε συγκεκριμένο χρονικό όριο.

  • Αποπλάνηση (Grooming).
    Αυτό συμβαίνει όταν άγνωστοι δίνοντας ψευδή στοιχεία για την ταυτότητά τους, προσεγγίζουν ανήλικα παιδιά με στόχο την παρενόχληση τους. Καλό είναι να μην εμφανίζουμε τα πραγματικά μας στοιχεία σε άλλους στο διαδίκτυο και να μην πιστεύουμε σε ότι μας λένε οι άγνωστοι. Άγνωστος στο διαδίκτυο είναι ακόμα και αυτός που μας έχει δώσει το όνομα και τα στοιχεία του αλλά όμως δεν τον γνωρίζουμε στον πραγματικό κόσμο.

  • Βίαια παιχνίδια.
    Υπάρχει μια κατηγορία παιχνιδιών που εθίζουν στην βία και στην ιδέα να σκοτώνεις και να επιβραβεύεσαι. Τέτοιου είδους παιχνίδια συνήθως προσπαθούν να παρουσιάσουν πολύ ρεαλιστικές σκληρές εικόνες οι οποίες μεταλλάσσουν την ηρεμία και την προσωπικότητα των παιδιών. Γινόμαστε δηλαδή πιο επιθετικοί και προσπαθούμε να δείξουμε ή να κάνουμε τα ίδια στην παρέα μας. Σίγουρα αυτή η ενασχόληση με το διαδίκτυο πρέπει να αποφεύγεται.

  • Εθισμός (internet addiction)
    Όταν φθάσει κάποιος στο σημείο όπου να περνά πάρα πολλές ώρες της ημέρας στο internet, να μην τον ευχαριστεί κανένα άλλο παιχνίδι και να νιώθει χαρούμενος μόνο μπροστά στην οθόνη, τότε είναι πολύ πιθανόν να έχει εθιστεί στο διαδίκτυο όπως ακριβώς κάποιος καπνιστής έχει εθιστεί στο τσιγάρο. Συνήθως ο εθισμένος στο διαδίκτυο, παραμελεί ή ξεχνά άλλα πράγματα και υποχρεώσεις όπως διάβασμα, πλύσιμο, φαγητό, παρέα με φίλους κλπ. Ο εθισμός σε κάτι δεν είναι καλό και πρέπει να αποφεύγεται. Σε αυτό θα μας βοηθήσουν οι γονείς μας.

  • Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying).
    Εκφοβισμός μπορεί να γίνει μέσω e-mails ή μηνυμάτων σε chatrooms, στο facebook κλπ. Κάποιος για παράδειγμα μπορεί να στέλνει μηνύματα εκβιαστικά ή εκφοβισμού ή κοροϊδευτικά σε κάποιον άλλον. Στην περίπτωση που σε εμάς ή σε φίλους μας συμβαίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να αναφέρεται αμέσως στους γονείς μας ή στους δασκάλους μας. Ακόμα και αν γνωρίζουμε ότι αυτό συμβαίνει σε κάποιο άλλο παιδί, δεν πρέπει να σιωπούμε. Δεν είναι "κάρφωμα" να το αναφέρουμε. Αντίθετα συμμετέχουμε κι εμείς εάν δεν το κάνουμε !!!.

  • Ιοί.
    Ιός είναι ένα κακόβουλο πρόγραμμα που εγκαθίσταται στον υπολογιστή μας εν αγνοία μας και ενεργοποιείται κάποια στιγμή καταστρέφοντας τα προγράμματα και τα αρχεία του υπολογιστή μας. Συνήθως ένα πρόγραμμα ιός έρχεται στον υπολογιστή μας από κάποιο email ή από κάποια ιστοσελίδα που ανοίξαμε.

  • Παραβίαση ιδιωτικότητας.
    Σε κάθε βήμα μας στο διαδίκτυο, αφήνουμε τα αποτυπώματά μας τα οποία μπορεί να καταγράφονται. Τέτοια αποτυπώματα είναι η διεύθυνση του υπολογιστή μας, οι ιστοσελίδες που ανοίγουμε κλπ. Επίσης όταν πληκτρολογούμε κωδικούς και διάφορα στοιχεία μας, αυτά μπορεί να συλλεχθούν και να χρησιμοποιηθούν από άλλους. Πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως στο internet τα πάντα παρακολουθούνται και καταγράφονται και πως ποτέ δεν είμαστε μόνοι μας όταν κοιτάζουμε μια ιστοσελίδα.

  • Παραπληροφόρηση.
    Είναι πολύ εύκολο κάποιος να φτιάξει μια ιστοσελίδα ή ένα blog και να γράψει ότι θέλει. Επομένως θα πρέπει να κρίνουμε κάθε φορά εάν είναι αληθές κάτι που βλέπουμε στο internet. Ακόμα και στην γνωστή εγκυκλοπαίδεια wikipedia μπορεί πολύ εύκολα ο καθένας να μπει και να γράψει ή να αλλάξει κάτι που είναι γραμμένο.

  • Υποκλοπή προσωπικών στοιχείων (phishing).
    Είναι η εξαπάτηση ενός χρήστη, ώστε να δώσει σε απατεώνες προσωπικά του στοιχεία. Για παράδειγμα μπορεί να δούμε ένα email με το σήμα της τράπεζάς μας, να μας ενημερώνει για κάποιο πρόβλημα που συνέβη στο λογαριασμό μας και ότι για να λυθεί πρέπει να δώσουμε τον κωδικό μας. 

 

Οδηγίες .

    1. Διαβάσετε και συζητήσετε τις πληροφορίες που αναγράφονται πιο πάνω.
    2. Λύστε το παρακάτω σταυρόλεξο βλέποντας για βοήθεια τις πληροφορίες του μαθήματος.

 

  1. Απαντήστε στις ερωτήσεις του quiz πιο κάτω και τυπώστε το πιστοποιητικό εάν ξεπεράσετε το 80 %.

Quiz.

 

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα του
παιδαγωγικού ινστιτούτου Κύπρου.